Follow your Sun lessenreeks voor groep 8
De lessenreeks voor groep 8 bestaat uit 10 wekelijkse lessen van 1.5 uur waarin kinderen hun talenten en die van hun klasgenoten ontdekken en leren te gebruiken. Tijdens deze lessenreeks hebben we specifiek aandacht voor de oversteek naar de middelbare school. Door thema’s als ‘schoolkeuze’, ‘uitdagingen op de middelbare school’, ‘grenzen stellen’ en ‘jezelf durven zijn’ bespreekbaar te maken, worden de kinderen goed voorbereid op deze nieuwe en spannende fase.
De Follow your Sun lessen hebben als doel om onzekerheid, pestgedrag en faalangst te verminderen en om vertrouwen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid van leerlingen te versterken. Graag ontwikkelen we in overleg met u en de leerkracht(en) een lessenreeks op maat.
- Voor groep 8
- 10 wekelijkse lessen van 1.5 uur
- Door 2 Follow your Sun trainers, in samenwerking met de leerkracht
- Inclusief eindpresentatie voor ouders en geïnteresseerden
- Programma op maat gemaakt
- Kosten in overleg
Basis programma lessenreeks groep 8
Leerdoelen
- Kinderen ontdekken welke schoolomgeving bij hen past
- Kinderen leren hun gevoel uit te spreken naar elkaar
- Kinderen ontdekken welke uitdagingen ze tegen zullen komen op de middelbare school en hoe zij hiermee om kunnen gaan
- Kinderen leren eigen keuzes te maken
- Kinderen leren hoe zij kunnen omgaan met prestatiedruk
- Kinderen leren te geloven in hun talenten
- Kinderen ontwikkelen meer zelfvertrouwen en gaan daardoor met meer plezier naar de middelbare school
Methodiek
De lessenreeks is gebaseerd op verschillende bewezen theorieën, waaronder positieve psychologie, oplossingsgerichte coaching en cognitieve gedragstherapie.
- Reflectie: groepsgesprekken en schrijfopdrachten
- Creatieve expressie: o.a. tekenen, (muur)schilderingen en moodboards/collages
- Schrijfopdrachten: o.a. mindmaps en brainstorms
- Beweging- en spel: o.a. ‘Over de streep’ en het complimenten-spel ‘Raad het talent!’
Aanpak
Ieder kind en iedere groep is uniek. Wij vinden het dan ook belangrijk dat een lessenreeks op maat wordt gemaakt. Dit betekent dat het programma in samenwerking met de schooldirectie en leerkrachten wordt ontwikkeld, op basis van een intakegesprek waarin specifieke behoeften en mogelijkheden worden besproken. Gedurende de gehele lessenreeks is er intensief contact met de schooldirectie en leerkrachten over de voortgang van de lessenreeks.
Reacties
‘Ik vind het ‘inchecken’ dat we iedere les doen leuk, fijn en bijzonder: het is wel een beetje raar om te voelen wat je voelt.’
‘Ik vind het ‘inchecken’ dat we iedere les doen leuk, fijn en bijzonder: het is wel een beetje raar om te voelen wat je voelt.’
‘Ik vind het ‘inchecken’ dat we iedere les doen leuk, fijn en bijzonder: het is wel een beetje raar om te voelen wat je voelt.’
‘Ik vond de complimentenconfetti heel rustgevend maar ook energiek en leuk. Ik heb weer meer over mijzelf geleerd, en ik heb gezien hoe anderen mij zien. Het was fijn om te zien dat de klas zorgzaam is.’
‘Ik vond de complimentenconfetti heel rustgevend maar ook energiek en leuk. Ik heb weer meer over mijzelf geleerd, en ik heb gezien hoe anderen mij zien. Het was fijn om te zien dat de klas zorgzaam is.’
‘Ik vond de complimentenconfetti heel rustgevend maar ook energiek en leuk. Ik heb weer meer over mijzelf geleerd, en ik heb gezien hoe anderen mij zien. Het was fijn om te zien dat de klas zorgzaam is.’
‘Persoonlijk zie ik dat mijn zoon dit goed kan gebruiken, terwijl hij er soms nog voor wegloopt of het ontduikt. Zelfbewustzijn en idealisme al op jonge leeftijd stimuleren is heel waardevol.’
‘Persoonlijk zie ik dat mijn zoon dit goed kan gebruiken, terwijl hij er soms nog voor wegloopt of het ontduikt. Zelfbewustzijn en idealisme al op jonge leeftijd stimuleren is heel waardevol.’
‘Persoonlijk zie ik dat mijn zoon dit goed kan gebruiken, terwijl hij er soms nog voor wegloopt of het ontduikt. Zelfbewustzijn en idealisme al op jonge leeftijd stimuleren is heel waardevol.’
‘Ik vond het heel leuk deze les, en ook best emotioneel. Maar ook heel interessant want nu heb ik mijn klasgenoten ook wat beter leren kennen. Jullie deden het perfect. Jullie luisteren goed naar degene die praat. Nu heb ik meer vertrouwen in de klas :)’
‘Ik vond het heel leuk deze les, en ook best emotioneel. Maar ook heel interessant want nu heb ik mijn klasgenoten ook wat beter leren kennen. Jullie deden het perfect. Jullie luisteren goed naar degene die praat. Nu heb ik meer vertrouwen in de klas :)’
‘Ik vond het heel leuk deze les, en ook best emotioneel. Maar ook heel interessant want nu heb ik mijn klasgenoten ook wat beter leren kennen. Jullie deden het perfect. Jullie luisteren goed naar degene die praat. Nu heb ik meer vertrouwen in de klas :)’
‘Jullie hebben de juiste toon en aanpak weten te vinden voor deze groep. Het voegt datgene toe wat wij heel belangrijk vinden maar niet in een curriculum als zodanig verweven zit. Het sluit heel goed aan bij wat we kinderen willen meegeven; ontplooien van hun talenten, kwaliteiten en waarden en een bewustwording en betrokkenheid bij de wereld om hen heen. De professionele uitstraling van jullie werk geeft veel vertrouwen in jullie capaciteiten.’
‘Jullie hebben de juiste toon en aanpak weten te vinden voor deze groep. Het voegt datgene toe wat wij heel belangrijk vinden maar niet in een curriculum als zodanig verweven zit. Het sluit heel goed aan bij wat we kinderen willen meegeven; ontplooien van hun talenten, kwaliteiten en waarden en een bewustwording en betrokkenheid bij de wereld om hen heen. De professionele uitstraling van jullie werk geeft veel vertrouwen in jullie capaciteiten.’
‘Jullie hebben de juiste toon en aanpak weten te vinden voor deze groep. Het voegt datgene toe wat wij heel belangrijk vinden maar niet in een curriculum als zodanig verweven zit. Het sluit heel goed aan bij wat we kinderen willen meegeven; ontplooien van hun talenten, kwaliteiten en waarden en een bewustwording en betrokkenheid bij de wereld om hen heen. De professionele uitstraling van jullie werk geeft veel vertrouwen in jullie capaciteiten.’
‘Ik vond de Stralende Wereld presentatie heel inspirerend! Ontzettend fijn en leerzaam dat hier ruimte voor gegeven wordt.’
‘Ik vond de Stralende Wereld presentatie heel inspirerend! Ontzettend fijn en leerzaam dat hier ruimte voor gegeven wordt.’
‘Ik vond de Stralende Wereld presentatie heel inspirerend! Ontzettend fijn en leerzaam dat hier ruimte voor gegeven wordt.’
‘Leerlingen komen er tijdens de lessen achter dat iedereen in de klas andere eigenschappen heeft en van andere dingen gaat stralen. Hoe vullen we elkaar hierop aan? En wat kan ik doen om anderen te laten stralen? Zeker in groep 8, waar ook zaken als afscheid nemen als groep van elkaar een belangrijk proces is, zijn deze eigenschappen hard nodig.’
‘Leerlingen komen er tijdens de lessen achter dat iedereen in de klas andere eigenschappen heeft en van andere dingen gaat stralen. Hoe vullen we elkaar hierop aan? En wat kan ik doen om anderen te laten stralen? Zeker in groep 8, waar ook zaken als afscheid nemen als groep van elkaar een belangrijk proces is, zijn deze eigenschappen hard nodig.’
‘Leerlingen komen er tijdens de lessen achter dat iedereen in de klas andere eigenschappen heeft en van andere dingen gaat stralen. Hoe vullen we elkaar hierop aan? En wat kan ik doen om anderen te laten stralen? Zeker in groep 8, waar ook zaken als afscheid nemen als groep van elkaar een belangrijk proces is, zijn deze eigenschappen hard nodig.’
‘Ik vind het super leuk dat jullie ons erg veel creatieve dingen laten doen. Het was leuk om met je groepje een film script te schrijven over een stralende wereld.’
‘Ik vind het super leuk dat jullie ons erg veel creatieve dingen laten doen. Het was leuk om met je groepje een film script te schrijven over een stralende wereld.’
‘Ik vind het super leuk dat jullie ons erg veel creatieve dingen laten doen. Het was leuk om met je groepje een film script te schrijven over een stralende wereld.’
‘Ik heb geleerd dat ik mijn klas kan vertrouwen en dat ik niet bang moet zijn om fouten te maken.’
‘Ik heb geleerd dat ik mijn klas kan vertrouwen en dat ik niet bang moet zijn om fouten te maken.’
‘Ik heb geleerd dat ik mijn klas kan vertrouwen en dat ik niet bang moet zijn om fouten te maken.’
Follow your Sun bij u op school?
Vindt u het belangrijk dat er op uw school extra aandacht wordt gegeven aan het ontwikkelen van de unieke talenten van leerlingen?
Gelooft u ook dat kinderen later goede (school)keuzes kunnen maken als zij al op jonge leeftijd leren wat bij hen past?
Wordt u enthousiast van een lessenreeks waarin we op een creatieve manier aan de slag gaan met zowel de sociaal emotionele ontwikkeling als het maatschappelijk bewustzijn van kinderen?