Follow your Sun lessenreeks op de middelbare school
In de adolescentie ontwikkelen jongeren zich in een hoog tempo en beginnen zij met het vormen van hun eigen identiteit. Tegelijkertijd moeten scholieren in deze leeftijdsfase al een aantal belangrijke (profiel- en beroeps)keuzes maken. Deze beslissingen kunnen ingewikkeld zijn, wanneer jongeren niet goed weten wie zij zelf zijn en wat zij bij zouden willen dragen aan onze samenleving.
Stichting Follow your Sun gelooft daarom dat het essentieel is dat jongeren zichzelf goed leren kennen en weten waar hun talenten en kwaliteiten liggen. In de lessen van Follow your Sun ervaren de scholieren dat zij door hun talenten in te zetten niet alleen zichzelf, maar ook hun omgeving kunnen laten stralen. Ze leren meer vertrouwen te hebben in zichzelf en in anderen, waardoor zij gemakkelijker (studie)keuzes maken die bij hen passen.
Voorbeeld thema’s Follow your Sun lessen
- Waar krijg jij energie van?
- Wat zijn jouw unieke talenten?
- Wat zijn talenten van anderen?
- Wat vind jij belangrijk?
- Wat zou jij later graag willen doen?
- Hoe kun je omgaan met prestatiedruk?
- Hoe maak je eigen keuzes?
- Hoe kun je jezelf blijven?
- Hoe kun je omgaan met social media?
- Hoe ga je om met groepsdruk?
Praktische informatie
- Voor leerlingen van de middelbare school
- Lessen van 45 minuten – 1.5 uur
- Door 2 Follow your Sun trainers, in samenwerking met de docent
- Mogelijk inclusief eindpresentatie voor ouders en geïnteresseerden
- Programma op maat gemaakt
- Kosten in overleg
Leerdoelen
- Leerlingen ontdekken wie ze zijn en waar zij van gaan stralen
- Leerlingen leren te geloven in hun eigen talenten
- Leerlingen leren dat zij zichzelf mogen zijn
- Leerlingen ontdekken wat zij belangrijk vinden voor zichzelf en voor de wereld om hen heen
- Leerlingen leren hoe zij eigen keuzes kunnen maken
- Leerlingen leren omgaan met prestatiedruk
- Leerlingen ontwikkelen meer zelfvertrouwen
- Leerdoelen op maat: Aan de hand van het op maat gemaakte lesplan kunnen leerdoelen worden toegevoegd toegespitst op de behoeften van de desbetreffende groep
Methodiek
De lessenreeks is gebaseerd op verschillende bewezen theorieën, waaronder positieve psychologie, oplossingsgerichte coaching en cognitieve gedragstherapie.
- Reflectie: groepsgesprekken en schrijfopdrachten
- Creatieve expressie: o.a. tekenen en moodboards/collages maken
- Schrijfopdrachten: o.a. mindmaps en brainstorms
- Beweging- en spel: o.a. ‘Over de streep’ en het complimenten-spel ‘Raad het talent!’
Aanpak
Iedere leerling en iedere groep is uniek. Wij vinden het dan ook belangrijk dat een lessenreeks op maat wordt gemaakt. Dit betekent dat het programma in samenwerking met de schooldirectie en docenten wordt ontwikkeld, op basis van een intakegesprek waarin specifieke behoeften en mogelijkheden worden besproken. Gedurende de lessenreeks is er intensief contact met de schooldirectie en docenten over de voortgang van de lessenreeks.
Reacties
Het was heel leuk en fijn om complimenten te ontvangen. Ik wist niet dat er zo over mij werd gedacht, ik werd er zelfverzekerder van. Mogen we meer van dit soort lessen doen?
Het was heel leuk en fijn om complimenten te ontvangen. Ik wist niet dat er zo over mij werd gedacht, ik werd er zelfverzekerder van. Mogen we meer van dit soort lessen doen?
Het was heel leuk en fijn om complimenten te ontvangen. Ik wist niet dat er zo over mij werd gedacht, ik werd er zelfverzekerder van. Mogen we meer van dit soort lessen doen?
De lessen zijn belangrijk omdat je leert hoe je om kunt gaan met dingen om je heen.
De lessen zijn belangrijk omdat je leert hoe je om kunt gaan met dingen om je heen.
De lessen zijn belangrijk omdat je leert hoe je om kunt gaan met dingen om je heen.
Je leert meer over jezelf en over dingen waarover je eigenlijk niet zo snel over nadenkt.
Je leert meer over jezelf en over dingen waarover je eigenlijk niet zo snel over nadenkt.
Je leert meer over jezelf en over dingen waarover je eigenlijk niet zo snel over nadenkt.
Ik ervaar de lessen als inspirerend. Leerlingen leren zich steeds beter te uiten. De meeste waarde zit in het creëren van zelfkennis en bewustzijn. Door het invullen van de Zon-tool, moeten zij echt gaan nadenken over wie zij zijn.
Ik ervaar de lessen als inspirerend. Leerlingen leren zich steeds beter te uiten. De meeste waarde zit in het creëren van zelfkennis en bewustzijn. Door het invullen van de Zon-tool, moeten zij echt gaan nadenken over wie zij zijn.
Ik ervaar de lessen als inspirerend. Leerlingen leren zich steeds beter te uiten. De meeste waarde zit in het creëren van zelfkennis en bewustzijn. Door het invullen van de Zon-tool, moeten zij echt gaan nadenken over wie zij zijn.
Als je meer vertrouwen hebt in jezelf en in anderen dan is het leuker om bijvoorbeeld naar school te gaan.
Als je meer vertrouwen hebt in jezelf en in anderen dan is het leuker om bijvoorbeeld naar school te gaan.
Als je meer vertrouwen hebt in jezelf en in anderen dan is het leuker om bijvoorbeeld naar school te gaan.
Ik heb geleerd dat je veel meer talenten hebt dan je denkt.
Ik heb geleerd dat je veel meer talenten hebt dan je denkt.
Ik heb geleerd dat je veel meer talenten hebt dan je denkt.
Het leren over de Groei Mindset heeft veel indruk gemaakt op mijn dochter. Het heeft haar geholpen bij eindtoetsen en selectietrainingen. Ze krijgt directe handvatten om om te gaan met stressvolle zaken.
Het leren over de Groei Mindset heeft veel indruk gemaakt op mijn dochter. Het heeft haar geholpen bij eindtoetsen en selectietrainingen. Ze krijgt directe handvatten om om te gaan met stressvolle zaken.
Het leren over de Groei Mindset heeft veel indruk gemaakt op mijn dochter. Het heeft haar geholpen bij eindtoetsen en selectietrainingen. Ze krijgt directe handvatten om om te gaan met stressvolle zaken.
De lessen zijn belangrijk omdat het handig is om te weten waar je goed in bent en wat je leuk vindt voor later.
De lessen zijn belangrijk omdat het handig is om te weten waar je goed in bent en wat je leuk vindt voor later.
De lessen zijn belangrijk omdat het handig is om te weten waar je goed in bent en wat je leuk vindt voor later.
Het leukste vond ik om de Zon-tool in te vullen, omdat ik meestal kijk naar de dingen die ik niet kan (die ik nog moet leren). Maar door dit in te vullen weet je nu je goede kanten.
Follow your Sun bij u op school?
Vindt u het belangrijk dat er op uw school extra aandacht wordt gegeven aan het ontwikkelen van de unieke talenten van leerlingen?
Gelooft u ook dat leerlingen betere (school)keuzes kunnen maken als zij al op jonge leeftijd leren wat bij hen past?
Wordt u enthousiast van lessen waarin leerlingen op een creatieve manier aan de slag gaan met thema’s zoals prestatiedruk, groepsdruk en social media?