Loading...

Follow your Sun lessenreeks voor groep 7

De lessenreeks voor groep 7 bestaat uit 10 wekelijkse lessen van 1.5 uur waarin kinderen hun talenten en die van hun klasgenoten ontdekken en leren te gebruiken. Op die manier ontwikkelen zij een positiever zelfbeeld en leren op een meer liefdevolle en bewuste manier met elkaar om te gaan. Tijdens de eindpresentatie presenteren de leerlingen aan hun ouders/verzorgers en andere geïnteresseerden waar zij aan gewerkt hebben.

De Follow your Sun lessen hebben als doel om onzekerheid, pestgedrag en faalangst te verminderen en om vertrouwen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid van leerlingen te versterken. Graag ontwikkelen we in overleg met u en de leerkracht(en) een lessenreeks op maat. 

  • Voor groep 7 
  • 10 wekelijkse lessen van 1.5 uur
  • Door 2 Follow your Sun trainers, in samenwerking met de leerkracht
  • Inclusief eindpresentatie voor ouders en geïnteresseerden
  • Programma op maat gemaakt
  • Kosten in overleg
Download de flyer
Download een voorbeeld-les
Meld uw school aan

Basis programma lessenreeks groep 7

Leerdoelen

  • Kinderen ontdekken wie zij zijn en waar zij van gaan stralen
  • Kinderen leren te geloven in hun eigen talenten
  • Kinderen leren te waarderen dat iedereen verschillende talenten heeft
  • Kinderen krijgen een positiever zelfbeeld
  • Kinderen ontdekken wat zij belangrijk vinden voor zichzelf en voor de wereld
  • Kinderen leren zij dat zij hun eigen omgeving positief kunt beïnvloeden

Methodiek

De lessenreeks is gebaseerd op verschillende bewezen theorieën, waaronder positieve psychologie, oplossingsgerichte coaching en cognitieve gedragstherapie.

  • Reflectie: groepsgesprekken en schrijfopdrachten
  • Creatieve expressie: o.a. tekenen, (muur)schilderingen en moodboards/collages
  • Schrijfopdrachten: o.a. mindmaps en brainstorms
  • Beweging- en spel: o.a. ‘Over de streep’ en het complimenten-spel ‘Raad het talent!’

Aanpak

Ieder kind en iedere groep is uniek. Wij vinden het dan ook belangrijk dat een lessenreeks op maat wordt gemaakt.  Dit betekent dat het programma in samenwerking met de schooldirectie en leerkrachten wordt ontwikkeld, op basis van een intakegesprek waarin specifieke behoeften en mogelijkheden worden besproken. Gedurende de gehele lessenreeks is er intensief contact met de schooldirectie en leerkrachten over de voortgang van de lessenreeks.

Reacties

Van de Zon-tool heb ik geleerd dat ik veel meer dingen belangrijk vind dan dat ik dacht. Jullie helpen kinderen om meer van zichzelf te kennen.”

Leerling, Groep 7

Van de Zon-tool heb ik geleerd dat ik veel meer dingen belangrijk vind dan dat ik dacht. Jullie helpen kinderen om meer van zichzelf te kennen.”

Leerling, Groep 7

Van de Zon-tool heb ik geleerd dat ik veel meer dingen belangrijk vind dan dat ik dacht. Jullie helpen kinderen om meer van zichzelf te kennen.”

Leerling, Groep 7

‘Aandacht voor elkaar en de wereld om het kind heen is erg waardevol, deze onderwerpen komt niet aan bod bij de vaste vakken.’

Ouder

‘Aandacht voor elkaar en de wereld om het kind heen is erg waardevol, deze onderwerpen komt niet aan bod bij de vaste vakken.’

Ouder

‘Aandacht voor elkaar en de wereld om het kind heen is erg waardevol, deze onderwerpen komt niet aan bod bij de vaste vakken.’

Ouder

”Tijdens de eindpresentatie was het goed dat de kinderen zichzelf leren te presenteren. Het is goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling: het maakt ze stevig en bewust van hun eigen ik. Kinderen zijn zich niet altijd bewust van hun kwaliteiten en talenten. De gezamenlijke check-in met ouders was spannend en nieuw. Jullie enthousiasme is aanstekelijk!”

Directeur, Basisschool

”Tijdens de eindpresentatie was het goed dat de kinderen zichzelf leren te presenteren. Het is goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling: het maakt ze stevig en bewust van hun eigen ik. Kinderen zijn zich niet altijd bewust van hun kwaliteiten en talenten. De gezamenlijke check-in met ouders was spannend en nieuw. Jullie enthousiasme is aanstekelijk!”

Directeur, Basisschool

”Tijdens de eindpresentatie was het goed dat de kinderen zichzelf leren te presenteren. Het is goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling: het maakt ze stevig en bewust van hun eigen ik. Kinderen zijn zich niet altijd bewust van hun kwaliteiten en talenten. De gezamenlijke check-in met ouders was spannend en nieuw. Jullie enthousiasme is aanstekelijk!”

Directeur, Basisschool

‘De Follow your Sun lessen sluiten goed aan bij de sociaal-emotionele doelen op school, op deze manier bouw je structureel tijd in om aan deze kernwaarden te werken. Kernwaarden waar de leerlingen zich vaak nog niet heel bewust van zijn: waar gaan zij van stralen?’

Leerkracht

‘De Follow your Sun lessen sluiten goed aan bij de sociaal-emotionele doelen op school, op deze manier bouw je structureel tijd in om aan deze kernwaarden te werken. Kernwaarden waar de leerlingen zich vaak nog niet heel bewust van zijn: waar gaan zij van stralen?’

Leerkracht

‘De Follow your Sun lessen sluiten goed aan bij de sociaal-emotionele doelen op school, op deze manier bouw je structureel tijd in om aan deze kernwaarden te werken. Kernwaarden waar de leerlingen zich vaak nog niet heel bewust van zijn: waar gaan zij van stralen?’

Leerkracht

‘Dat jullie dit voor elkaar krijgen met deze klas. Ik ben onder de indruk van de manier waarop jullie met de kinderen omgaan en met hen kunnen levelen. Het past zo bij wie jullie zijn. Jullie energie is heel fijn, rustig en duidelijk.’

Directrice, Basisschool

‘Dat jullie dit voor elkaar krijgen met deze klas. Ik ben onder de indruk van de manier waarop jullie met de kinderen omgaan en met hen kunnen levelen. Het past zo bij wie jullie zijn. Jullie energie is heel fijn, rustig en duidelijk.’

Directrice, Basisschool

‘Dat jullie dit voor elkaar krijgen met deze klas. Ik ben onder de indruk van de manier waarop jullie met de kinderen omgaan en met hen kunnen levelen. Het past zo bij wie jullie zijn. Jullie energie is heel fijn, rustig en duidelijk.’

Directrice, Basisschool

‘Ik vond het spel ‘Alles wat ons verbindt’ moeilijk, maar de klas steunt elkaar heel erg. Ik voel dat de sfeer in de klas beter is geworden.’

Leerling, Groep 7

‘Ik vond het spel ‘Alles wat ons verbindt’ moeilijk, maar de klas steunt elkaar heel erg. Ik voel dat de sfeer in de klas beter is geworden.’

Leerling, Groep 7

‘Ik vond het spel ‘Alles wat ons verbindt’ moeilijk, maar de klas steunt elkaar heel erg. Ik voel dat de sfeer in de klas beter is geworden.’

Leerling, Groep 7

‘Tijdens het oogcontact experiment dat ik deed met twee leerlingen, was bij beiden eerst spanning te zien, maar er volgde al snel rust. Ik had dit wel met al mijn leerlingen willen doen.’

Leerkracht

‘Tijdens het oogcontact experiment dat ik deed met twee leerlingen, was bij beiden eerst spanning te zien, maar er volgde al snel rust. Ik had dit wel met al mijn leerlingen willen doen.’

Leerkracht

‘Tijdens het oogcontact experiment dat ik deed met twee leerlingen, was bij beiden eerst spanning te zien, maar er volgde al snel rust. Ik had dit wel met al mijn leerlingen willen doen.’

Leerkracht

‘Ik vond het oogcontact experiment bizar! Want je kijkt diegene aan, maar terwijl ik haar aankeek gingen er allemaal emoties en andere dingen door mij heen! Ik vond het heel fijn om te doen.’

Leerling, Groep 7

‘Ik vond het oogcontact experiment bizar! Want je kijkt diegene aan, maar terwijl ik haar aankeek gingen er allemaal emoties en andere dingen door mij heen! Ik vond het heel fijn om te doen.’

Leerling, Groep 7

‘Ik vond het oogcontact experiment bizar! Want je kijkt diegene aan, maar terwijl ik haar aankeek gingen er allemaal emoties en andere dingen door mij heen! Ik vond het heel fijn om te doen.’

Leerling, Groep 7

‘Tijdens de complimentenconfetti  voelde mij happy en ik kreeg een soort van extra vertrouwen in mijzelf. Ik vond het heel fijn om complimentjes te geven en te ontvangen. En om te zien dat de klas zorgzaam is.’

Leerling, Groep 7

‘Tijdens de complimentenconfetti  voelde mij happy en ik kreeg een soort van extra vertrouwen in mijzelf. Ik vond het heel fijn om complimentjes te geven en te ontvangen. En om te zien dat de klas zorgzaam is.’

Leerling, Groep 7

‘Tijdens de complimentenconfetti  voelde mij happy en ik kreeg een soort van extra vertrouwen in mijzelf. Ik vond het heel fijn om complimentjes te geven en te ontvangen. En om te zien dat de klas zorgzaam is.’

Leerling, Groep 7

Follow your Sun bij u op school?

Vindt u het belangrijk dat er op uw school extra aandacht wordt gegeven aan het ontwikkelen van de unieke talenten van leerlingen?

Gelooft u ook dat kinderen later goede (school)keuzes kunnen maken als zij al op jonge leeftijd leren wat bij hen past?

Wordt u enthousiast van een lessenreeks waarin we op een creatieve manier aan de slag gaan met zowel de sociaal emotionele ontwikkeling als het maatschappelijk bewustzijn van kinderen?

Meld uw school dan nu aan!